Postmodernisms

Postmodernisms (1978-arī šobrīd)

Par postmodernisma aizsācēju uzskata ASV arhitektu Robertu Venturi, kurš pasludināja vispārpieņemto kanonu ignorēšanu. 70.gados no jauna atdzima eklektisms, kas pavēra jaunas iespējas dekoratīvu efektu radīšanai. Vienkāršās un nolasāmās formas nomainīja nefunkcionāla sarežģītība. Postmodernisms, no vienas puses, ir vizuāli aizraujošs, daudzšķautņains, krāšņs, no otras puses-nesaprotams, neatbilstošs pierastajiem standartiem, estētiskajiem kritērijiem, dažkārt absurds un smieklīgs. Šķiet, postmodernisma dizaineru galvenais mērķis ir pārsteigt un izbrīnīt. No visām mākslas un dizaina vēstures kustībām postmodernisms ir visstrīdīgākais.

Memfisas grupa (1981-1987)

Etore Sotsass (Ettore Sottsas, 1917-2007) Austrija

Etores Sotsasa darbības un interešu lauks ir plašs. Viņš ir arhitekts, mēbeļu un interjera dizainers, keramikas un juvelierizstrādājumu mākslinieks. Pirmos panākumus Etore Sotsass guva 1958.gadā, kad viņš firmai „Olivetti” radīja koši sarkanu, ar dzelteniem akcentiem papildinātu plastmasas portatīvo rakstāmmašīnu. Pateicoties šādam risinājumam, rakstāmmašīna no vienkārša darba instrumenta kļuva par rosinošu mākslas priekšmetu.

1970.gadā Sotsass bija kļuvis par radikālās arhitektūras pārstāvi.

1981.gadā Sotsass nodibināja Memfisas grupu, kas kļuva par fenomenu mēbeļu dizainā. Memfisas grupas radīto dizainu var nosaukt par izaicinošu provokāciju. Dizaineri eksperimentēja ar materiāliem un formām, noārdot vispāratzītus priekšstatus par labu gaumi un labu dizainu. Sotsass un Memfisas grupas dizaineri radīja krāsainu, savā ziņā arhaisku, dīvainu, bet neapšaubāmi pievilcīgu dizainu. Viņi ietekmējās no dažādiem avotiem, piemēram, no savas un citu tautu kultūrām, no art deco mākslas, no funkcionālisma un popārta. Viņi radīja dizainu, nojaucot robežas starp augsto un masu kultūru. Memfisas grupas darbība atstāja paliekošu iepaidu uz tālākā laika dizaina attīstību, īpaši uz postmoderno dizainu. Grupa beidza pastāvēt 1988. gadā.

www.design.designmuseum.org

  • “Carltos”Plaukts, diz. Etora Sotsass, 1981
  • “A small tribute to Mondrian”, diz. Etora Sotsass, 2007
  • “Seggiolina”krēsls, diz. Etora Sotsass, 1980

Rons Arads (Ron Arad, 1951) Izraēla

Rons Arads dzimis Telavivā, dizaina izglītību ieguvis Jeruzalemē. Vēlāk Arads pārcēlās uz dzīvi Londonā, kur nodibināja savu arhitektūras un dizaina studiju un veiksmīgi darbojās gan kā arhitekts, gan dizainers. Rons Arads izstrādā gan unikālus dizaina priekšmetus, gan sadarbojas ar daudzām vadošām starptautiskām dizaina kompānijām kā Kartelli, Vitra, Kappelini un citām.

Rons Arads ir nemitīgs eksperimentētājs. Viņa iecienītākie mēbeļu dizaina materiāli ir tērauds, alumīnijs, poliamīds. Viņa radītais dizains ir augstu novērtēts- par izcilību dizainā Arads ir saņēmis dažādus apbalvojumus un medaļas.

  • Krēsls, diz. Rons Arads 1992
  • „Box in Four Movements” krēsls, diz. Rons Arads 1994
  • “Bookworm” grāmatu plaukts, diz. Rons Arads 1993

www.ronarad.co.uk
www.dezeen.com/tag/ron-arad/

Marks Endrū Ņūsons (Marc Andrew Newson, 1963) Austrālija

Marks Ņūsons ir viens no ietekmīgākajiem savas paaudzes dizaineriem. Viņa darbības lauks ir ļoti plašs. Ņūsons strādā un rada industriālā dizaina, mēbeļu dizaina, rotaslietu un apģērbu dizaina sfērās; viņš arī veido lidmašīnu konstrukciju dizainu.

Ņūsons dizainā mīl lietot biomorfas formas. Iedvesmu plūstošajām, gludajām līnijām viņš gūst no augiem, dzīvniekiem, putniem, kukaiņiem, plūstoša ūdens, no visām skaistajām un daudzveidīgajām dabas formām samazinājumā un palielinājumā.

Ņūsons ir apceļojis daudzas pasaules valstis un vietas. Viņš ir dzīvojis un strādājis Tokijā un Parīzē. Šobrīd Ņūsons apmeties Londonā. Ņūsona klientu vidū ir plaša spektra pazīstamākie un prestižākie uzņēmumi pasaulē. Arī viņš pats ir izveidojis un vada vairākus uzņēmumus.

Marks Ņūsons ir iekļauts žurnāla Time izveidotajā 100 pasaules ietekmīgāko cilvēku sarakstā. Viņš ir saņēmis daudzus apbalvojumus un atzinības, piemēram, goda doktora grādu Sidnejas universitātē. Ņūsona darbi ir apskatāmi daudzos prestižos muzejos un galerijās, piemēram, MoMA Ņujorkā, Londonas Dizaina muzejā. Ņūsona dizains veido gandrīz 25% no kopējā mūsdienu dizaina tirgus piedāvājuma.

  • “Plastic orgone” krēsls, diz. Marks Ņūsons 1993
  • “Embryo” krēsls, diz. Marks Ņūsons 1988
  • Atzveltnes krēsls, diz. Marks Ņūsons 1993

marc-newson.com
vimeo.com/20139379

Filips Starks (Philippe Starck, 1949) Francija

Filips Starks ir 20.gadsimta kulta dizainers. Filipa Starka īstenoto un procesā esošo projektu skaits ir milzīgs. Starks augstu vērtē intelektu, viņš ir ārkārtīgi radošs, darbīgs, apveltīts ar gaišu humoru. Starks strādā un rada ar lielu mīlestību un atbildību ne tikai pret cilvēkiem, bet arī pret vidi. Ar savu unikālo dizainu viņš vēlas uzlabot cilvēku dzīvi. Viņa radītie dizaina priekšmeti ir kvalitatīvi, funkcionāli un izturīgi.

  • “Sarapis”, krēsls, diz. Filips Starks 1986
  • “W.W. Stool” taburete, diz. Filips Starks 1990
  • “Louis XX” krēsls, diz. Filips Starks 1991

www.starck.com
www.dwr.com/category/designers/r-t/philippe-starck.do
www.dezeen.com/tag/philippe-starck/