3D animācija

Sākot ar deviņdesmitajiem gadiem ļoti lielu popularitāti ir ieguvusi trīsdimensiju animācija. Tas ir izskaidrojams ar datoru veiktspējas straujo attīstību, kas mūsdienās ir sasniegusi tādu līmeni, ka nereti vairs nav iespējams atšķirt, kas ir veidots ar datoru, un kas ir filmēts dzīvē. Reāli aktieri tiek aizstāti ar virtuālu 3D modeli datorā, un arī filmas vide, foni un specefekti bieži vien tiek pilnībā veidoti ar datoru. Šodien izplatīts ir animācijas un filmēta kino darba apvienošanas paņēmiens. Galvenokārt tas, protams, notiek lielbudžeta kino filmās (pietiekami jaudīgi datori, kā arī speciālisti, kas ar tiem strādā, vēl ar vien izmaksā ļoti dārgi), taču pamazām arī amatieru un mazbudžeta filmu vidē aizvien lielāku lomu ieņem datorā veidotas trīsdimensiju animācijas.

Kaut arī vizuāli baudāmas 3D animācijas tika sāktas veidot tikai 20. gadsimta deviņdesmitajos gados, jau 1972. gadā divi amerikāņu studenti no Jūtas Universitātes izveidoja par pirmo 3D animāciju uzskatīto īsfilmu “Datorā animēta roka” (“A Computer animated hand”). Šajā īsfilmā ir redzami gan trīsdimensiju teksti, gan datorā izveidots trīsdimensiju rokas modelis.


Dažus gadus vēlāk – 1977. gadā – primitīvu 3D animāciju sāka izmantot populārajā zinātniskās fantastikas filmu sērijā “Zvaigžņu Kari” (“Star Wars”) un 1979. gadā – arī kulta filmā “Svešais” (“Alien”), kur 3D animācija tika pielietota uz filmā esošā kosmosa kuģa vadības ekrāniem, lai piešķirtu filmai reālistisku “nākotnes” vidi.

Astoņdesmitajos gados sabiedrība bija apzinājusies 3D animācijas spožo nākotni, un visā pasaulē zinātnieki un inženieri aktīvi strādāja, lai pilnveidotu gan datorus, gan to programmatūru, līdz astoņdesmito gadu otrajā pusē jau parādījās pirmās vizuāli pievilcīgās 3D animācijas. Kā piemēru ir jāpiemin 1985. gada video slavenā mūziķa Dire Straits dziesmai “Money for nothing”. Šis darbs ir viens no pirmajiem populārajiem video, kas gandrīz pilnībā ir veidots datorā.


Turpmākajos gados 3D animācijas kvalitāte nemitīgi tika attīstīta, un animācijas tēlu formas vairs nebija tik primitīvas, šķautnainas un robustas kā iepriekšminētajā video. 1995. gadā, apvienojot divu lielu Amerikas animācijas studiju – Disney un Pixar – spēkus, tika izveidota pirmā pilnībā datorā veidotā 3D animācijas pilnmetrāžas filma “Rotaļlietu Stāsts” (“Toy Story”). Šī filma guva milzīgus panākumus un aizsāka 3D animācijas filmu ēru. Drīz sekoja tādas visā pasaulē populāras animācijas filmas kā, piemēram, 1998. gadā radītā “Kukaiņa dzīve” (“A Bug's life”, animācijas studija “Pixar”) un 2001.gadā veidotais “Šreks” (“Shrek”).


Viens no grafiski izteiksmīgiem nekomerciālās 3D animācijas piemēriem ir Kannu kinofestivāla balvu ieguvušā franču režisora Džeremija Klapina (Jérémy Clapin) 2008. gadā radītā īsfilma “Skhizein”, kurā tiek attēlots komisks stāsts par cilvēku, kurš meteorīta kritiena rezultātā dzīvo 91 centimetru pats no sevis.


Sākot ar “Quake” - pirmās 3D izdzīvošanas datorspēles - radīšanu 1996. gadā aizsākās 3D animācijas ēra arī datorspēļu pasaulē. Pāris gadus iepriekš – 1994. gadā – tika radīta arī pirmā no kulta statusu ieguvušajām 3D auto spēlēm “Need for speed”.


Nereti jaunākajās datorspēlēs kā, piemēram, 2013. gadā izveidotajā “Arma III” ir grūti atšķirt 3D animāciju no reāla attēla.

  • Ekrānšāviņš no 2013. gada datorspēles “Arma III