20.gs. 50.gadi pasaulē ienāk ar saimniecisku uzplaukumu, kas parādās arī modes pasaulē. To raksturo augsta audumu un materiālu kvalitāte un elegance. Pēc kara bija sākušās pārmaiņas pasaules modes sistēmā. Mode kļuva vispusīga – tērpi kvalitatīvi, spilgti un to dažādība lielāka. Daudzi akcenti un detaļas saglabājušās vēl šodien, īpaši vīriešu modē. Parīzes augstā modes industrija atguva savu statusu un ienākumus. Tā veiksmīgi stimulēja pēckara panīkušo ekonomiku.
Itāliešu firma Brioni izstrādā 50. gadu vīriešu apģērbu siluetu – stingru, korektu, ar izcilu kvalitāti. Brioni ir viens no prestižākajiem pasaules zīmoliem. Brioni uzņēmumi veidojās pēc 1945.gada un raksturojas ar roku darbu. Brioni brenda uzvalki kļuva pasaulē pazīstami ar Aģentu 007. Tos valkāja Džeimss Bonds (Daniel Craig and Pierce Brosnan) kā filmās un tā dzīvē.
- Itāļu luksusa zīmola Brioni vakartērps vīriešiem, 1950.
- Sportisks tērps vīriešiem, 1950.
- No žurnāla Dzive (Life),1955.
Sieviešu modes virsuzdevums 20.gs. 50.gados bija izkopta elegance un izkopts nevainojams vizuālais tēls. Skaisti uzšūti tērpi, zīmuļa siluets, ko panāca ar apakšveļas palīdzību. Kā izplatīts aksesuārs – cimdi. Tēlus papildināja acu kosmētika, bižutērija, lūpu krāsa, kvalitatīvs kostīmu audums.
- Reklāmas fotogrāfija filmai Princis un statiste (Prince and the Showgirl), 1957
- Žurnāls Elle, 50.gadi
Amerikāņu un itāļu ietekme mainīja modes formālo raksturu . Elegantā, nobriedusī 50. gadu sieviete tika iepazīstināta ar līksmas dzīves iespējamību.
- Kristians Diors prezentē jauno īsu svārki garums, 1953
Kristians Diors Cristian Dior (1905-1957) dzimis Granvilā Francijā, miris mīklainos apstākļos (esot aizrijies ar zivs asaku). Viņš bija nozīmīgākais 50.gadu modes vēstures veidotājs.
1947.gadā pasauli pārsteidza Kristiana Diora augstās modes skate ar kolekciju Corolle, kurā tika izrādīts jaunais „new look” („Jauno skatu”) stils. Kolekciju raksturo smilšu pulksteņa forma –maiga plecu daļa, sieviešu vidukļi korsetēs, slaids viduklis (bieži vien akcentēts ar jostu) un apjomīgi svārki apņemot vidukli kā ziedlapas. Kuplie svārki bija izteikti pretēji kara laika svārku limitam. Diora tērpiem vajadzēja daudz auduma – ap 15 m dienas tērpam un pat 25m auduma vakartērpam. Modes nams saņēma kritiku par izšķērdību tik grūtā laikā. Tomēr neraugoties uz to „new look” kļuva par vienu no visslavenākajiem stiliem modes vēsturē. „New look” ļāva dāmām atgriezties pie uzsvērti sievišķīga silueta un greznības. Šie jaunā stila Diora tērpi sievietes padarīja ekstravagantas un romantiski, koķeti sievišķīgas. Šī kolekcija aizēnoja turpmāko New Look attīstību un jauninājumus.
Diora New Look Franciju atgrieza modes galvaspilsētas statusā un Dioru padarīja atpazīstamu visā pasaulē. Kristiāna Diora debijas un darbu izraisītā sajūsma pierādīja, ka modes potenciāls nav zudis. Diors pasaulei ļāva aizmirsties krāšņumā un elegancē!
- New Look kokteiļkleita, Diors, 1947
- Vakartērps Zemire, H – līnijas kolekcija, Diors, 1954
- Parīze kolekcijas Corolle populārs stila paraugs New Look bāra kostīms, Diors, 1947
Citi New Look stilu raksturojošie elementi:
Coroole ir termins botānikā, ar ko apzīmē ziedu atvēršanos. New look tērpu vadošais siluets pārtapa atpazīstamā stila elementā – puķotā kleitā. Londonas Ascher ražotie audumi ar ziedu apdrukām iedvesmoja Dioru radīt tērpus. Diora ietekmē ziedu apdrukas iemantoja lielu popularitāti.
- Puķota vasaras kleita, Lielbritānija, Horrockses, 1953
- Lachasse kostīms ar izteikti šmaugu vidukli, kas kļuva par 50. gadu apsēstību, Londona, 1948
- Vinterhaltera smilšu pulksteņa tipa kostīms, kas atbilda Britu sievietes vajadzībām pēc praktiskuma, Hārdijs Eimiss, 1947
Amerikā un arī Eiropā Dioram netrūka pielūdzēju – viņa tērpus ar lepnumu nēsāja gan valdnieki, gan aristokrātisko aprindu pārstāvji, gan estrādes zvaigznes, kuras akcentēja savu personību ar New look stila īpatnībām. Marlēna Dītriha pat pieprasīja, lai Diora tērpus iekļauj arī viņas filmu varoņu garderobē. Arī tagad Diora modes namam ir slaveni klienti - Madonna un Nikola Kidmena, Gvena Stefānija un Gvineta Paltrova.
Pie Diora mācījās franču modes dizaineri Ivs Senlorāns (Yves Saint Laurent) un Pjērs Kardēns (Pierre Cardin).
Kristobals Balensiaga (Cristobal Balenciaga, 1895 – 1972, spānis) savu tērpu dizainā iekļāva atsauces uz dzimto Spāniju. Dizainers, būdams 20.gs. intelektuālo dizaineru priekštecis, pazīstams ar savu atturību un jaunievedumiem, meistarīgu konstrukciju, formas izjūtu un eleganci. Mākslinieks izstrādāja nevainojamu tērpa uzbūvi bez liekām vīlēm.
- Dienas kleita, vilna, zīds, Balensiaga,1960-64
- Melna vilnas kleita Chemmy, maldinoši vienkārša, Balensiaga,1957
- Mežģīņu vakarkleita Baby Doll ar pārspīlēti zemu vidukļa līniju, Balensiaga, 1958
Tunikveida kleita pirmo reizi parādījās 1955. gadā līdz ar Kristobala Balensiagas I veida siluetu un Diora 1956. gada tunikveida kleitu kā galvenajiem ietekmju avotiem turpmākajā modes attīstībā. Balensiagas ieguldījums modes vēsturē ir tikpat nozīmīgs kā viņa laikabiedra Diora veikums.
Balensiaga esot sacījis, ka modes māksliniekam ir jābūt arhitektam, tēlniekam, gleznotājam, mūziķim un filozofam. Viņam jāiemieso visas šīs profesijas, lai spētu pienācīgi risināt daudzās problēmas, kas rodas saistībā tērpa konstrukciju, siluetu, kolorītu, harmoniju, proporcijām, līdzsvaru.
Pirmo reizi modi sāk ietekmēt jaunatne. Jauniešu un bērnu mode 50. gados tiek nodalīta atsevišķi un tā bija kā sākums moderna pieaugušā dzīvei – tāpat augsta kvalitāte, silueti un pieaugušo apģērbam līdzīgi akcenti un audumi.
- Meiteņu kolekcija, 1950
- Zēnu kolekcija, 1957
Jauniešu neformālā stila iezīme – krekls ar atpogātu apkaklīti jeb havajiešu krekls. Amerikāņu piegriezuma žakete ar platu plecu daļu un paaugstinātu vidukļa līniju. Džinsi kļuva par citādi domājošo jauniešu atpazīstamības zīmi. 50. Gadu jaunatnes dzīves centrā bija rokenrols. Pusaudžu meiteņu stils pārtapa jaunatnes kultūrā, kurā mode bija cieši saistīta ar mūziku. Mīlestību pret Elvisu Presliju Meitenes pauda, valkājot balonsvārkus un pusgarās bikses.
- 50.gadu modes ikonas dziedātājs Elvis Preslijs
- Zēnu kolekcija, 1957
- Greasers stils- pusaudžu subkultūra ASV 50.gados
www.thenewstrack.com/top-10-most-expensive-suits-of-all-times
www.thepeoplehistory.com/1950skidsfashion.html
www.enjoy-your-style.com/1950s-style-dresses.html
glamourdaze.com/2012/07/1950s-fashion-the-right-silhouette-for-your-figure.html
the60s.ru/articles/17
www.sieviesuklubs.lv/skaistums-un-mode/kristians-diors-dizainers-kurs-mode-atgrieza-sieviskibu-188271
ladyjojosboutique.wordpress.com/2011/07/13/christian-diors-new-look-of-the-1940s-and-1950s/