1960. bija enerģisku pārmaiņu un dīvainu eksperimentu laiks kultūrā un citās dzīves jomās - individuālu pārliecību un izgudrojumu laiks. Sociālā kustība ar dzīvespriecīgu stilu un netradicionālu nostāju. Kultūras, daudzveidība, brīvība, izturība, spriedze un mīlestība. To atspoguļoja modes stilistiskais raksturs, kas galu galā ietvēra īstu revolūciju sieviešu un vīriešu tērpos. Ņujorkā aizrāvās ar jauno tendenci, Parīze kļuva hipermoderna, bet Itālijas pret – a- portē mode centās pārspēt Alta Moda.
Nemieru un sabiedrības pārkārtošanās laika mode 60. gados atspoguļoja ātri mainīgo dienas kārtību. Žaklīnas Kenedijas stils ietekmēja sieviešu izskatu 60. gadu sākumā.
- Žaklīna Kenedija, 1960
- Žaklīna Kenedija, sarkans vilnas kostīms, Oleg Cassini, 1961
- Žaklīna Kenedija, balts kostīms, 1965
Sešdesmitie gadi ir laiks, kad modē nāca apģērbs, kas mūsdienās šķiet vairāk nekā pašsaprotams – tā ir minikleita. Par tās radītājiem tiek uzskatīti Mērija Kvona un Džons Beitss Lielbritānijā, un Andrē Kurēžs Parīzē. Mini tiek pasludināts par sešdesmito gadu simbolu. Atšķirībā no 50. gadu apģērbos dominējošās izteiktās vidukļa līnijas, mini kleita atsedz kājas līdz pat augšstilbiem, bet viduklis kļūst mazāk izteikts. Jaunās revolūcijas centrs bija Londona. Daļa pilsētas bija pārņemta ar svingu, kas sasaucās ar seksuālo revolūciju un mini svārkiem. Nepavisam pārsteidzošs nav fakts, kas seko mini izplatībai – mini svārki veicina zeķbikšu ražošanu, tām parādoties visdažādākajās krāsās un ar visdažādākajiem ornamentiem, nereti iedvesmojoties no modernisma dizaina.
- Vidusskolnieces, 1969
- Minikleitu revolūcija, 60. gadi
Mērija Kvanta (Mary Quant) dzimusi 1934. gadā Londonā. Kvonta izraisīja īstu mini modes bumu. Iedvesmojusies no ģeometriski precīzā apģērba piegriezuma un itāļu stila kleitām, radīja īsos košos minisvārkus, priekšautkleitas, sarafānus. Merija Kvonta nevēlējās nēsāt pieaugušo apģērbu un tā arī visu savu dizaineres mākslu veltīja minimodei. Nav daudz cilvēku, kas atstājuši modes vēsturē tādas pēdas kā Mērija Kvanta ar minisvārkiem (miniskirt). Tas nebija tikai apģērba gabals, bet revolūcija tērpu dizainā. Mērija izlauzās uz modes skatuves sešdesmito gadu sākumā: viņa bija nekonformistiskā. Viņu iedvesmoja vēlme radīt kaut ko jaunu, viņa negribēja augt, un, pats galvenais, viņa negribēja valkāt pieaugušo apģērbus. Viņai bija ilgas pēc brīvības un extravagances, tādējādi dizainere atvēra savu pirmo boutique Kings Road, Chelsea apkārtnē Londonā, 1955.gadā. Tieši šeit, savā slavenajā Bazaar, viņa radīja revolucionāros minisvārkus. 1957. gadā viņa atvēra savu otro boutique Knightsbridge. Tad viņa nolēma iet tik tālu, kā paplašināt savu tirgu visā Eiropā, Amerikas Savienotajās Valstīs, un, vēlāk, arī Japānā. Visu savu darbības laiku viņa palika uzticīga mini modei un pilnveidoja savu stilu, to dažādojot (arī ieviešot spilgtas saīsinātas bikses – 1975.g.)Viņas darbojas ne tikai apģērbu dizaina jomā, bet izstrādāt arī ar kosmētikas un mēbeļu dizainu.
- Kleita, Mērija Kvanta, 1964
- Minikleita, Mērija Kvanta, 1966
- Andre Courregas, mini, Mērija Kvanta, 1964
Džīna Muira (Jean Muir) modes dizainere 1928 –1995 ) atbrīvoja sievietes no 50.gadu iespīlētajiem vidukļiem radot minikleitu, kas līdzinās lelles tērpam, atsedzot kājas tādejādi mainot erogēno zonu no krūtīm uz kājām. Dizainere atpazīstama ar šuvēm un vīlēm uz džersija audumiem un zamša.
- Pieguļoša kleita, Džīna Muira, 1960
- Minikleitas, Džīna Muira, 60. gadi
- Lelles kleita, Tvigija, 1966
- Tvigijas,1966
Tvigija jeb Leslija Hornbija iemiesoja visu Youthquake paaudzi un prezentēja bērnišķīgi androgēnu jauniešu modes stilu. Sieviete – bērns, kas pieņēma Lolitas ģērbšanās stilu, kuram raksturīga kalsna figūra. Kleitas ar milzīgām pogām, Kristofera Robina apkakles un mazas, kuplas piedurknes.
- Hipiji jeb puķu bērni
Sešdesmito gadu vidū ASV uzplaukumu piedzīvoja vēl neredzēta subkultūra – hipiji, kas savā ikdienas stilā iemieso psihodēliskās apdrukas. Šī subkultūra noliedza patēriņa kultūru, visu mākslīgo, pārspīlēti eleganto un pilsētnieciko tādejādi attīstot savu atšķirīgo dzīves stilu.
Hipiju, kas nereti tiek dēvēti arī par "puķu bērniem", stilu raksturo gari mati, brīvi plīvojošas kleitas, raibi krekli un basas kājas vai sandales, zābaki. Savukārt idejiski šī subkultūra iestājās par mīlestību, mieru un toleranci, hipijiem piedaloties dažādās protesta akcijās pret karadarbību.
Viņi ienesa modē jaunu, vēl nebijušu stilu un krāsu vētru karuseli. Hipiju mode daudz ko ir aizņēmusies no Indijas, Nepālas, Centrālās Amerikas, Bali un Marokas tradicionālajiem stiliem. Arī renesanses laikmeta mode hipiju modes dizaineriem bija viens no iedvesmas avotiem.
Modes līderi bija to dienu ikonas. Rokenrola zvaigznes, tādi kā Džimmijs Hendrikss un Bītli, sabiedrībā parādījās. Vienīgais hipiju garderobes ierobežojums bija cilvēku psihodeliskā iztēle. Kļošenes valdīja pār pasauli – rūtainas, strīpainas, džinsa auduma, ādas, kokvilnas, ar zemu jostas vietu utt. Apģērba augšējā daļa bija tik pat raiba un dažāda – „negro” krekli, afrikāņu dašiki krekli košās krāsās, Vidusāzijas sarafāni, „tie-dye” krekli, un vīriešu zīda krekli ar volāniem.
Meitenēm mugurā bija Indiešu sari un sarongas no Bali un Javas. Samts, āda, džinss, Indijas zīds un kokvilna bija ļoti populāri. Pop-arts, fraktāli tēli un psihodeliskie motīvi uz apģērba sagrozījuši cilvēkiem galvas. Kantrī stils, gari svārki...šai dažādībai nebija gala.
Zandra Rodsa (Zandra Rhodes 1940, Lielbritānija) eksperimentēja ar netradicionālu šuvumu, daudzslāņainību un krāsainām apdrukām , iedvesmu guva no etniskiem apģērbiem.
- Kaftankleita, zīds, Zandra Rodsa, 1960
- Kaftankleita, zīds, Zandra Rodsa,1969
- Kaftankleita, zīds, šifons, Zandra Rodsa, 1969
Osijs Klārks (Ossie Clarkk) 1942 – 1996) Reimonds Klārks (ar iesauku „Osijs” – tā radās, kad ģimene kara laikā evakuēja uz Osvaldsvilu). Osijs Klarks bija vienlaikus gan unisex virziena, gan hipiju modes modeļu autors. Hipiju modē tērpi, vienkārši T silueti. Krāsu un audumu salikumus iedvesmojies no Krievu Bleta kostīmiem un Art Deko stila. Klarks ne tikai izstrādāja hipiju stila tērpus, bet arī pats izbaudīja brīvu dzīves veidu (brīvība, narkotikas).
Tērpi no moss krepa atpazīstami ar romantiskām, abstraktām apdrukām, kuras veidoja viņa sieva Stilija Bērtvelū (Celia Bitrtwel). Tā sanāk, ka Osija modeļi pēc būtības bija ģimenes kopdarbs.
- Mini kleita, Osijs Klārks
- Mini tunikas kleita, Osijs Klārks
- Mini vilnas kleita, Osijs Klārks 1966
- Hipiju stila kleita, Osijs Klārks
- Hipiju stila kleita, Osijs Klārks, Vogue UK, 1967. gada novembris
60. gados modē nāk unisex veikali, kuros iepērkas gan vīrieši, gan sievietes. Šajā laikā cilvēki sāk pārkāpt modes un apģērbu saskaņošanas noteikumus.
- Unisex izskats, 1969.gads
- Unisex , 60.gadi
Dramatiskas izmaiņas piedzīvo vīriešu apģērbs. Pēdējos 150 gados tam bija raksturīgas tumšas krāsas, bet te parādās spilgtas krāsas, šauras, krāsainas bikses, krekli ar spilgtu apdruku, atgriežas žabo un kravates. Vīrieši brīžiem kļūst vairāk unisex tēli, kā sievietes.
Vīriešu modē nāk jaunā dendija siluets – pāvu stils. Tam raksturīgs taisns piegriezums. Bikses vertikāli svītrotas, krekli pieguloši ar augstām apkaklēm, garas žaketes ar slīpu plecu līniju un divrindu pogājumu. Virs žaketes vilka mēteli un kažokādas apmetni. Valkāja cepures ar platām malām. Parasti kā akcents - kaklasaite t.s. „Siļķe”
Tomijs Naters (Tommy Nutter) attēlā 1970.g. popularizēja krāsaina samta, zamša un denima Sevilrova uzvalkus ar platiem atlokiem. 60. Gados popularitāti atguva šūšanu pēc pasūtījuma, Naters šuva uzvalkus daudziem augstākās sabiedrības pārstāvjiem.
- Trīsdaļīgs kostīms, Tomijs Naters, 1966
- Tipisks pāvu stila izskats, Tomijs Naters
- Tomija Natera Dizaina skices 1969,1973,1977,1982
- Par dizainerēm Sellija Tafina un Mariona Foale 2009.gadā izdota grāmata
Sieviešu garderobē parādās bikškostīms. Londonā dizaineres Sellija Tafina (Selly Tuffin) un Mariona Foale (Marion Foale) dzimušas 1938.gadā strādāja kopā no 1955.gada tikšanās mākslas skolā, ko pabeidza 1961.gadā un turpināja kopā strādāt savā salonā Foale&Tuffin. Foale & Tuffin bija pirmās dizaineres, kuras eksperimentēja ar biksēm sievietēm. Sāka ar pludmales kostīmu, ko bija paredzēts vilkt virs bikini. Raksturīgi krāsu spilgtums un kontrasti. Viņas izstrādā pirmo bikškostīmu ar pazeminātu jostas vietu. Tas konservatīvākā sabiedrības daļā izraisa tādu sašutumu, ka nereti sievietes bikškostīmos netiek ielaistas kafejnīcās.
- Bikškostīms, Sellija Tafina un Mariona Foale,1968
- Jaka ar jostu un gariem svārkiem, Bellino. Izstiepta kleita un ieskaņotas bikses, Sellija Tafina un Mariona Foale
Jaka ar jostu un gariem svārkiem, Bellino. Izstiepta kleita un ieskaņotas bikses, Sellija Tafina un Mariona Foale
Īvs Senlorāns (Yves Saint Laurent) 1936 – 2008 dzimis Orēna, Alžīrija. Viņa panākumus noteica spēja pielāgot savu stilu pārmaiņām sabiedrībā. Īvs Senlorāns bija pirmais lielais modes nams, kurš plaši ieviesa bikses un bikšu kostīmus sievietēm. Ikoniskā La Smoking kostīma pamatā bija vīriešu smokings. Sentlorāns parādīja, ka sieviete var izskatīties sievišķīga un valdzinoša valkājot vīriešu uzvalku.
- Slavenāka Senlorāna smokingu kolekcija,1966.gads
Līdz ar kosmonauta Jurija Gagarina lidojumu ap zemi 1961. gadā, modes pasaule notiek robežu pārbīdīšana un aktuāla kļūst tendence pēc mākslīguma, kas pārtapa kosmosa ēras tērpos. Sauklis “ dzīve ir māksla” rosināja tērpu formās izmantot papīru, plastikātu, organisko stiklu.
- Kleita no diskiem, Pako Rabane, 1967
- Andrē Kurēžs...
- Kolekcijas reklāma, Pjērs Kardēns, 1967
madgeshatbox.com/rudy-gernreich-the-total-look
vintagepatterns.wikia.com/wiki/Butterick_4576
textural.org/i-went-a-little-crazy
www.1stdibs.com/creators/jean-muir/fashion
www.jeanmuir.info/pages/gallery.html
www.snap2objects.com/2009/05/70-designers-that-shaped-the-world
www.vogue.it/en/trends/trend-of-the-day/2012/03/miniskirt#ad-image175152
www.vogue.it/en/news/encyclo/designers/q/mary-quant-
nymag.com/fashion/fashionshows/2009/fall/main/europe/womenrunway/ossieclark
www.ceriselle.org/blog/2011/10/review-celia-birtwell
www.dexigner.com/news/25139
www.vam.ac.uk/content/articles/z/zandra-rhodes
theredlist.com/wiki-2-23-1249-1257-view-1960s-profile-ossie-clark-2.html
elisa-rolle.livejournal.com/2258012.html
www.studiointernational.com/index.php/fashion-s-archeologist-excavates-her-past-mary-mcfadden-a-lifetime-of-design-collecting-and-adventure
www.pinterest.com/nikkiephraim/mary-mcfadden/
www.zandrarhodes.com/
metro.co.uk/2012/05/09/fashion-icon-zandra-rhodes-faces-a-tall-challenge-to-dress-a-10m-puppet-419489/
www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/57242/Maatta_Jenni.pdf?sequence=1
www.etoday.ru/2011/07/lukbuk-jean-paul-gaultier-vesn.php
www.charentonmacerations.com/2013/08/21/unisex/#.VE0WoPQW3uk
fashion-history.lovetoknow.com/clothing-types-styles/unisex-clothing
www.vam.ac.uk/content/articles/h/history-of-1960s-fashion-and-textiles/
www.buzzle.com/articles/1960s-fashion.html
mancunion.com/2011/11/16/history-of-androgyny-in-fashion/
forums.thefashionspot.com/f71/joe-mckenna-stylist-51246-14.html
www.vam.ac.uk/content/articles/h/history-of-1960s-fashion-and-textiles/
www.pinterest.com/costumecollect/designers-foale-tuffin/
www.vam.ac.uk/content/articles/f/1960s-fashion-london/
amberrebeccahunter.blogspot.com/2011/10/tommy-nutter.html
fashionista.com/2014/08/unisex-designers
fashionmagazine.lv/2016/03/03/xx-gadsimta-60-gadi-jaunas-brivibas-desmitgade/