80. gados darbavietās vadošos amatus sāka ieņemt arvien vairāk uzņēmīgu sieviešu. Tad radās nepieciešamība pēc alternatīva lietišķā ģērbšanās stila, kam bija jānāk tumšpelēko kostīmu un blūžu vietā. Īpaši pagājušā gadsimta 80. gados pasauli pārņēma lietišķā stila mode iezīmējot sievišķās autoritātes laika posmu.
Jauno japiju vidū pareizais kostīms bija kā ķīla virzībai pa karjeras kāpnēm. Tas piešķīra kostīmam īpašu vērtību, tādēļ lielākā daļa dizaineru aizrāvās ar «veiksmes apģērba» radīšanu.
Modes pasaulē parādās Volstrītas estētika, kas apvieno glamūru un finanšu virsotnes. Biznesa stilu raksturo grafiskums un linearitāte. No vīriešu apģērba sieviešu kostīmā pārņemtas plecu līnijas, stingrība un siluetu stūrainums. Kostīmā tas ir apvienojumā ar spilgtu tonālo risinājumu. Biznesa kostīms 20.gs. 80.tos gados kļūst par neatņemamu strādājošas sievietes uniformu. Tas strukturē sievietes tēlu, piešķirot vienota veseluma iespaidu. Biznesa sievietei lietišķais kostīms bija kļuvis par viņu otro ādu.
- Biznesa kostīmi
Donna Karana Donna Karan (1948, Amerika) vienkāršoja sievietes garderobi. Iedvesmu gūstot no sporta tērpa, viņa ieviesa divdaļīgu kostīmu, kas apliecināja autoritāti. Šajā tērpā Donna Karana izveidoja biznesa sievietes tēlu, ko var nosaukt –„sieviete, kurai uzticamies”.
- 80. gadu sievieu kostīms
- Dienas kleita
Nolens Millers Nolan Millers (1933-2012, Amerika) izstrādā ekstravaganti glamūra kostīmu ar akcentētu plecu līniju 20.gs. beigu kulta seriālam Dynasty.
- Kostīmi seriālā Dynasty 1986
Tjerī Muglers Thaierry Mugler ( 1948, Francija) darbi ir spilgti raksturo 80.gadu sievieti. Stingras struktūras biznesa kostīmi, kas atsauces guvuši augstās modes tradīcijās. Raksturīgs žaketes siluets kā smilšu pulkstenim, kas veidoja sievišķīgu tēlu. Kostīmiem platas plecu daļas un stūrainas līnijas. Muglers bija viens no pirmajiem modes dizaineriem, kurš attaisnoja jaunā tipa sievieti, kura visās dzīves jomās tiecās līdzināties vīrietim. Muglera radītais vizuālais tēls uzrunāja sievieti, kura vēlējās, lai apģērbs izceļ viņas ietekmību un varenību.
- Kostīms1998
- Augstās modes kostīms1997
Džordžo Armani Giorgio Armani (1934,Itālija) Pagājusā gadsimta 80. gados Armani apģērbi pievērsa plašas sabiedrības uzmanību ar filmu “Amerikāņu žigolo”, kurā materiālā pārticība ir celta uz goda pjedestālā. ”Amerikāņu žigolo” ir režisora Pola Šrēdera populārākā filma, un tās galvenie varoņi, ko atveido Ričards Gīrs un Lorēna Hatone, valkā viselegantākos luksus apģērbus un apgrozās visekstravagantākajā vidē. Šī filma simbolizēja japiņu laikmetu un tā jauneklīgo, urbanizēto un profesionālo šarmu. Armani izmantoja luksus audumus un centās piešķirt individualitāti biznesa kostīmam, akcentējot audumu un tā struktūru. Armāni saka: “Modi es uzskatu par neatņemamu savas dzīves daļu. Stilu es uzskatu par vienīgo patieso greznību, ko var atļauties ikviens, un naudas daudzums šeit nav svarīgs. Un runājot par eleganci, es uzskatu, ka to var panākt tikai ,rūpīgi izvairoties no kliedzoša stila apģērba”.
- Kostīmi Armani 1989
- Sieviešu Armani kostīmi 1988
Līdz ar japānisma vilni 20.gs 80. gados un japāņu apģērbu modeļu parādi Parīzē , mainījās dizaina estētika. Japāņu avangards 20.gs. beigās piedāvāja jaunu skatījumu, uzsverot, ka modi virza audums, apģērba piegriezumu nosaka materiāla īpašības. Dizaineri piedāvāja savus materiālus, savas idejas un piegriezumus, radot apģērbus, kas padara ķermeni neuzkrītošu. Te izceļ smalkas apģērba dizaina formas nevis ķermeņa aprises. Japāņu dizaineri ļoti iecienījuši dažādu toņu melno krāsu.
Joši Jamamoto (Yohiji Yamamoto) 1943, dzimis Tokijā, minimālisma pārstāvis modē. Tērpus veido slāņos. Modeļi it kā bezformīgi. Tērpu valkātājā tie izceļ inteliģenci un pasvītro neatkarību.
- Bezpiedurkņu kleita1988-1989
- Kāzu kleita
Reja Kavakubo (Rai Kawakubo) 1942, dzimusi Tokijā, pilnveido konceptuālo modi. Melnie, caurumotie tērpi atspoguļo japāņu filozofiju par apzinātas nabadzības skaistumu un nepabeigtības spēku. Ar polsterējumu apģērbā Kavakubo nojauc robežu starp ķermeni un apģērbu veidojot tērpu kā valkājamu mākslas darbu. Viņš ieviesa pilsētniecisko stilu ģērbties viscaur melnā, kas nereti populāri arī šodien.
- Svīteris ar caurumiem un kokvilnas džersija svārki, 1982
Isai Mijake (Issey Miyake) 1938, dzimis Hirosima, eksperimentē ar plisēšanas tehnikām. Savās tērpu kolekcijās izmanto drosmīgus krāsu salikumus un jaunas šķiedras, apģērbu konstrukcijas. Iedvesmo japāņu uzskats par apģērba spēju pārtapt atkarībā no valkātāja, un to viņš parāda pasaulei un padara populāru.
- Svītraini plisēta neilona tērpi no kolekcijas ”Lidojošais šķīvītis”
- Melnais lauzīto kontūru tērps
Lī Boverijs Leigh Bowery (1961 -1994) austrāliešu spilgtākais alternatīvās modes pārstāvis, ekstravagantais modes mākslinieks ne tikai veidoja tērpu dizainus, bet arī pozēja gleznotājiem, tā atstājot savu tēlu gan modes mākslā, gan laikmetīgā mākslā. Izstrādājis konceptuālā dejotāja Maikls Klārka kostīmus, idejas pamatā deformētas ķermeņa formas, kas pārvērtās tēlnieciskos efektos. Lī Boverijs bija performanču mākslinieks, aktieris, popzvaigzne, modelis un modes dizaineris. Viņš tiek uzskatīts par vienu no ietekmīgākajiem mākslas un modes aprindās 1980 un 1990 Londonā un Ņujorkā. Viņa darbība ietekmēja citus tās un jaunākās paaudzes māksliniekus un dizainerus. Viņa ietekme sasniedza caur modes, klubu un mākslas pasauli Meadham Kirchhoff, Alexander McQueen, Lucian Freida, Vivienne Westwood, Boy George, Antony un Johnsons, John Galliano, Scissor Sisters, David Lachapelle, Lady Bunny un citus, kuri neapšaubāmi iemūžināja viņa avangarda idejas.
- Lī Boverijs / Aleksandrs Makvīns
- Lī Boverijs / Žans Pols Gotjē
Londonā bija radusies subkultūra - jaunie romantiķi. Dizainerus pārņēma apsēstība ar muzejiem un mākslas galerijām, viņus interesēja klubu kultūra un to modes vēstures mantojums, klubu deju kostīmi, balerīnu pačkas, rūpīgi izkopts tēls un ekstravaganti romantiski, grezni tērpi no samta, brokāta, velveta, krekli ar volāniem, legingi, turku bikses.
Vivjena Vestvuda Vivienne Weswood (1941, Anglija) iedvesmojās no Alberta muzeja arhīva. Vestvuda modē atgriež korseti, parodē Eiropas galmu greznību. Savās kolekcijās bieži izmanto britu kultūras simbolus. Vivjena Vestvuda noliedz 80. gados populāros priekštatus par sievietes varas saistību ar androgēniem tēliem:” Manuprāt, būt varenai nozīmē līdzināties otrās šķiras vīrietim. Daudz lielāks spēks piemīt sievišķībai”.
- Kolekcija 1985
- Kolekcija Portrait 1990
Kristians Lakruā Christian Lacroix (1951, Francija) miksē ornamentus un krāsas, veido dīvainas vēsturē aizgūtas formas. Viņš galvenokārt iedvesmojies no 18.gs. De Pompadūras stila estētikas. Viņa tērpi ilustrē centienus atklāt vēl nezināmas apjoma, formas un faktūras īpašības. Lakruā saka: “Vienmēr esmu šaudījies starp siluetu skaidrību un grezno rotājumu izraisīto jūsmu”.
- 1988.gads
- Christian Lacroix skices 1988.gads
Žans Pols Gotjē Jean Paul Gaultier (1952, Francija) nojauc robežu starp apakšveļu un virsapģērbu, savos tērpos miksē reliģiju, seksu, eksotiku un subkultūras. Viņš pirmais modes skatē iekļauj abiem dzimumiem kopējus tērpus. 1989. gadā Žans Pols Gotjē rada Madonnai korseti ar koniskajām krūšu bļodiņām, kas nu jau ir kļuvušas par Madonas ikoniskā tēla simbolu. Viņš aktualizē tēmu par sievietes ķermeņa pielīdzināšanu izklaides objektam. Gotjē saka: “ Es gribu būt atvērts citādajam. Man patīk savdabīgi cilvēki, dažādi skaistuma ideāli, atšķirīgi dzīvesveidi”.
- Žans Pols Gotjē korsete Madonnas turnejai Blond Ambition
wiki.wildberries.ru/people/designers/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%BB%D0%BE%D0%B4
theredlist.com/wiki-2-23-1185-1188-view-epure-profile-claude-montana-1.html
chic.uol.com.br/moda/noticia/claude-montana-o-rei-das-ombreiras-nos-anos-1980-tem-revival-em-desfile-de-eric-tibusch-na-alta-costura-de-paris
www.pinterest.com/kukkelaudia/claude-montana/
wiki.wildberries.ru/glossary/%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%82-%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B5-pret-a-porter
www.skooldays.com/blog/80s-clothes/
www.puticlubq.com/2013/12/leigh-bowery.html
fashin.livejournal.com/5808088.html
www.soitu.es/soitu/2009/10/01/tendencias/1254433242_707562.html
www.randomhistory.com/1-50/003clothing.html
mtviewmirror.com/womens-fashion-in-the-20th-century/
www.tendances-de-mode.com/2007/11/29/561-dior
www.artdesignfashion.com/timelines/
www.institutoliberal.org.br/blog/moda-e-anarquica/
www.fashion-lifestyle.bg/designers_en_broi1