Sabiedriskā transporta autobusu pieturas ir nozīmīgs ikdienas pilsētas dzīves krustpunkts. Punkts, no kura nokļūt uz svarīgām vietām – darbu, skolu, teātri utt. Pieturas tiek projektētas funkcionālas, lai tās būtu pieejamas un sasniedzamas gan gājējiem, gan riteņbraucējiem.
Būtiskākie ielu vides elementi transporta pieturām ir zīmes, nojumes un soliņi. Pieturvietas apgaismojums ir svarīgs, lai nodrošinātu tās redzamību un drošības sajūtu gaidot transportu.
Pieturas bieži izvietotas nozīmīgu objektu tuvumā - lidostas, muzeji, valsts un pašvaldību iestādes, tās kalpo kā pilsētas vizītkarte.
Pirmā autobusa pietura tika fiksēta Lielbritānijā. Tiek uzskatīts, ka pietura Bishop's Stortford tika uzstādīta 1890. gadā.
- Autobusu pietura. Londona. 1935
- Autobusu pietura. ASV. 1940
Spilgts piemērs ir fotogrāfiju cikls par padomju laika pieturām (20. gs. 50.- 90. gadi), ko veidojis Kristofers Ervigs (Christopher Herwig). Dokumentālais darbs tapis divpadsmit gadu laikā, tas dod iespēju novērtēt tā laika dizaina estētiku un pielietotos materiālus, kā arī redzēt, ka dizains kalpojis kā politiskās iekārtas ideoloģijas izpausmes līdzeklis.
- Astana. Kazahstāna
- Karakol. Kirgizstāna
Fotogrāfiju ciklā iespējams salīdzināt Austrumeiropas un Āzijas nacionālās kultūras īpatnības un to atspoguļojumu arhitektoniskos veidolos. Objektos lietotie materiāli - dzelzsbetons, metāls un koks, vizuāli padara pieturu veidolu masīvu un monumentālu. Arhitektoniskajos risinājumos ir redzama dažādu kultūru un reliģiju ietekme.
- Leliunai. Lietuva
- Kootsi. Igaunija
- Echmjadzin. Armēnija
- Falesti. Moldova
- Gagra. Abhāzija
- Pitsunda. Abhāzija
- Taraz. Kazahstāna
- Yerevan. Armēnija
herwigphoto.com/bs/
www.facebook.com/SovietBusstops/photos_stream
1969. gadā apvienojoties diviem Londonas reklāmu stendu uzņēmumiem tiek izveidota kompānija Adshel. Jaunās kompānijas pamatideja ir vienkārša - piegādāt pašvaldībām pieturas bez atlīdzības, apmaiņā saņemot iespēju tajās izvietot reklāmu stendus.
Īstu uzplaukumu šī nozare piedzīvo 20. gs. 80. gados. Pieturu dizains izmainās, ja līdz šim pārsvarā tās ir praktiskas, metāla - stikla konstrukcijas, tad jau 80. gadu otrajā pusē, tās ir izgaismoti dizaina objekti no metāla un organiskā stikla paneļiem.
Primārā funkcija pieturām - lai reklāmas būtu labi redzamas un viegli izvietojamas.
Mūsdienās Adshel un konkurents JCDecaux, Lielbritānijā piegādā lielāko daļu pieturu.
- Brikstona. Lielbritānija. 1939
- Brikstona. Lielbritānija. 2004
Brazīlijas pilsēta Curitiba izceļas ne tikai ar sabiedriskā transporta labo plānojumu, bet arī ar unikāla dizaina - cilindra formas autobusu pieturām. Pieturas atrodas vienā līmenī ar ieeju autobusā līdz ar to samazinot iekāpšanas un izkāpšanas laiku. Ne mazāk svarīga ir iespēja iegādāties biļeti jau pieturā, tā būtiski samazinot bezbiļetnieku skaitu.
Cilindra formas pieturas sāka ieviest 1991. gadā, līdz 2014. gadam jau uzstādītas vairāk kā 357 šāda veida pieturas.
- Cilindra formas pieturas dizains. Brazīlija. 1991
Japānā, Konagai pilsētā atrodas 16 neparastas autobusa pieturas, kas sākotnēji atradās izstādes Travel Expo 1990. teritorijā, lai izklaidētu izstādes apmeklētājus.
Dārzeņus atgādinošās pieturas ir iemantojušas lielu popularitāti pilsētas apmeklētāju vidū, pierādot, ka atraktīvs dizains var padarīt gaidīšanu pieturā par izklaidi.
- Pietura „Melone”
- Pietura „Citrons”
- Pietura „Tomāts”
- Pietura „Zemene”
- Pietura „Arbūzs”
Austrijā, mazs Alpu ciemats Krumbach, ir slavens ne tikai ar tradicionālo arhitektūru, bet arī ar dizaineru izstrādātajām autobusu pieturām. Septiņu dažādu valstu dizaineri, projekta ietvaros radīja unikāla dizaina pieturas, kas ļauj uz šiem ikdienā sastopamajiem objektiem paraudzīties no cita skatupunkta.
Projekta autori: japāņu arhitekts Sou Fujimoto, ķīniešu arhitekts Wang Shu, norvēģi Rintala Eggertsson Architects, Ensamble Studio no Spānijas, Čīles arhitekts Smiljan Radic, Architecten de Vylder Vinck Taillieu no Beļģijas un krievu arhitekts Alexander Brodsky.
- Sou Fudžimoto (Sou Fujimoto). „Branden”
- Vang Šu (Wang Shu). „Glatzegg”
- Arhitektu grupa Rintala Eggertsson Architects. „Kressbad”
- Dizaina grupa Ensamble Studio. „Unterkrumbach Nord”
- Smiljans Radičs (Smiljan Radic). „Zwing”
- Architecten de Vylder Vinck Taillieu. „Unterkrumbach Süd”
- Aleksandrs Brodskis (Alexander Brodsky). „Oberkrumbach”
Mūsdienās pieturu dizains, lielākoties, ir kļuvis rūpnieciskā dizaina masu produkcija, ko izmanto pilsētu sabiedriskā transporta pieturvietās. To konstrukcija ir vienkārša, veidota no metāla un organiskā stikla. Pieturu vizuālais noformējums tiek papildināts ar reklāmas plakātiem, kas ievietoti tam paredzētās gaismas kastēs. Reklāma ir kļuvusi par vienu no pieturvietu galvenajām funkcijām.
- Rūpnieciski ražotas pieturu konstrukcijas. Masu produkcija.
Unikāla dizaina pieturas ir kāda konkrēta projekta rezultāts, kurā piedalās dizaineri vai dizaineru grupas, kuri rada konkrētai vietai unikālu dizaina objektu. Šie objekti pilsētā kalpo, kā tūristu iecienītas apskates vietas.
- Arhitektu birojs LYVR – Lysbeth de Groot-de Vries. 2011
- Mākslinieku grupa mmmm… 2014
- Deniss Openhaims (Dennis Oppenheim). 2011
- Vladimirs Kezlings (Vladimir Kezling). 2010
- Dizaineru grupa Geekologie. 2012
- Valters Geigers (Walter Geiger). 2012
- Husto Garsija Rubio (Justo García Rubío). 2012
- Dizaineru grupa 21 Swings. 2012