Pirmsākumos velosipēdu novietošanai tika izmantotas vienkāršas konstrukcijas no koka, betona, metāla, kas netika piestiprinātas pie pamata. Senās fotogrāfijās un rakstītos materiālos lasāms, ka šo konstrukciju primārais mērķis ir stabila velosipēdu novietošana.
Velosipēdiem kļūstot populārākiem un attīstoties velosipēdu kultūrai, funkcionalitātei pievienojas drošības aspekts. Vienkāršas konstrukcijas restu veida statīvi laika gaitā kļūst drošāki. Koka vietā sāk izmantot metālu, ievieš U veida statīvu, kas ir stabila konstrukcija ar diviem atbalsta punktiem pie velosipēda un ir iespēja pieslēgt ar divām slēdzenēm. Turklāt pie viena statīva ir iespējams pieslēgt divus velosipēdus.
Primitīvs velosipēdu statīvs
Velosipēdu statīvi pie ofisa. Francija. 1904
Velosipēdi pie kinoteātra. Francija. 1915
Velosipēdu statīvi. Francija. 1948
Skolas velo novietne. Jaunzēlande. 1970
- Primitīvs velosipēdu statīvs
- Velosipēdu statīvi pie ofisa. Francija. 1904
- Velosipēdi pie kinoteātra. Francija. 1915
- Velosipēdu statīvi. Francija. 1948
- Skolas velo novietne. Jaunzēlande. 1970
- Sietla. 1983
- Sietla. 2011
Velosipēdu statīvs - konstrukcija velosipēdu novietošanai stāvus vai uzkārtā stāvoklī.
Velosipēdu novietne - iekārtota vieta (piemēram ar velosipēdu statīvu) velosipēdu novietošanai ar nojumi vai bez nojumes.
Velosipēdu novietnes iedalās divās grupās.
- Velosipēdu ilglaicīgai novietošanai. Aprīkotas ar velosipēdu statīvu slēgtās apsargātās teritorijās ar kontrolētu piekļuvi. Vai individuālas glabātuves.
- Novietnes velosipēdu īslaicīgai novietošanai. Aprīkotas ar velosipēdu statīvu, atrodas viegli piekļūstamās vietās.
- Pieejamas publiskai lietošanai.
- Nepasargā velosipēdu no vandālisma vai nozagšanas.
- Novietojamas tuvu ēku ieejām.
Īstermiņa velosipēdu novietne jeb "apmeklētāju" velosipēdu stāvvieta ir izstrādāta, lai būtu izmantojama uz dažām minūtēm līdz pāris stundām. Īstermiņa velosipēdu novietnei ir jābūt viegli pieejamai, statīviem vajadzētu nodrošināt drošu punktu bloķēšanas sistēmu. Vēlams, lai velosipēdu novietnes būtu pasargātas no laikapstākļu iedarbības.
- Velosipēdu statīvus izgatavo no augstas kvalitātes materiāliem un stingri iestiprina zemē, grīdā vai sienā. Stiprinājumu veidi:
- ar pamatu – stacionārs, konstrukcija stiprināta gruntī,
- ar skrūvēm – stacionārs, konstrukcija stiprināta pie cietā seguma (asfalta, bruģa) ar skrūvju palīdzību,
- pārvietojamie, ar pašsvaru – masīva, bez speciālas tehnikas nepārvietojama konstrukcija.
Ieteicamie izmantojamie materiāli nerūsējošais tērauds un citi industriāli ražoti metāli. Nav ieteicams velosipēdu statīvu izgatavošanā izmantot koku, mīkstos metālus, vai citus materiālus, kuri viegli deformējami. Statņiem ir jābūt ar gludu ārējo virsmu, kas nesabojās vai neskrāpēs velosipēdu rāmjus.
U – veida statīvs ( Šēfīldas statīvs), klasisks velosipēdu statīvs, kas piemērots pilsētas videi, jo to iespējams novietot tuvu ietvēm netraucējot pārvietoties gājējiem.
- U – veida statīvs
Viļņveida statīvs (serpentīna veida statīvs) – viļņveida statīvs ir pagarināts un garākas konstrukcijas U veida velosipēdu statīva paveids. Viļņveida statīvs piemērots vairāku velosipēdu novietošanai vienlaikus. Konstrukcijas trūkums ir viens atbalsta punkts (salīdzinājumā U veida statīvam ir divi atbalsta punkti), kas var izraisīt velosipēdu sagāšanos.
- Viļņveida statīvs
Restu jeb trepju veida statīvs - vairāk piemērots īslaicīgai velosipēdu novietošanai. Iespējams pieslēgt vienu riteni, kas padara velosipēdu viegli nozogamu un veicina rata deformāciju (viena punkta statīvs).
- Restu statīvs
1995. un 1996. gadā Losandželosā tika uzstādīti desmit velosipēdu statīvi, kas ir daļa no "Bike Stops Here" projekta. Velosipēda statīva dizainu izstrādāja absolventi un studenti no dienvidu California Institute of Architecture (SCI-Arc). Projektu atbalstīja Losandželosas transporta departaments, projekta mērķis - attīstīt velosipēdu kustību un veicināt velosipēda popularitāti, kā dabai draudzīgu transporta līdzekli.
- Luis Molina (Louis Molina). 1996
Luis Molina velosipēda statīvus novietojis dinamiskā un vēsturiskā vietā, netālu no Brodvejas teātra lielā tirgus laukuma. Divu arku krustpunktā novietota, tēraudā atlieta cūkas galva un dekors - no čuguna veidoti augļi.
- Pauls Beninjo (Paul Benigno). 1996
Arco Plaza laukumā uzstādīti četri Paula Beninjo veidotie velosipēda statīvi, kas domāti velokurjeriem, kur novietot velosipēdus vai gaidīt nākamo piegādi. Beninjo izveidoja arī veloceliņus tā, lai pēc iespējas mazāk tiktu traucēti gājēji un lai tie veidotu vienotu ainavu ar apkārtējām ēkām, un laukumā esošajām strūklakām. Velosipēda statīvi veidoti no lieta tērauda un stiprināti betona plāksnēs. Nosaukumu – velosipēdu pietura, iedvesmojušas apkārtnē esošās ceļa zīmes (autobusu pietura un vienvirziena ceļš.)
- Kara Lī (Cara Lee). 1995
- Patriks Bambro (Patrick Bambrough). 1996
Velo kultūra ir manāmi uzplaukusi un attīstījusies. Velo entuziasti rīko dažādas publiskas akcijas, lai popularizētu velo kultūru, tās pieejamību pilsētā, ierīkojot velo celiņus un statīvus velosipēdu novietošanai, tādā veidā panākot sabiedrisko zonu labiekārtošanu.
Lai panāktu labu un estētisku velo novietņu dizainu, tiek rīkoti konkursi, veikti projekti. Pieejami gan rūpnieciski ražoti standarta formas statīvi, gan dažādu projektu rezultāts, kurā statīvu dizainu ir izstrādājuši dizaineri.
www.mfarch.comwww.core77.com/posts/11269
www.keha3.ee/en/city-elements/tulip-fan-fan
www.santacole.com/en/catalogo/aparcamientos-bicicletas/tactil
Deivids Borns (David Byrne). „Alfabēts”. 2008
Deivids Borns (David Byrne). „Hipsters”. „Ģitāra”. „Suns”. 2008
Deivids Borns (David Byrne). „Ģitāra”. 2008
Deivids Borns (David Byrne). „Velosipēds”. 2008
- Deivids Borns (David Byrne). „Alfabēts”. 2008
- Deivids Borns (David Byrne). „Hipsters”. „Ģitāra”. „Suns”. 2008
- Deivids Borns (David Byrne). „Ģitāra”. 2008
- Deivids Borns (David Byrne). „Velosipēds”. 2008
Dizaineru grupa Cyclehoop. Auto formas velo statīvs. 2011
Keigans Teilors (Kagan Taylor) un Džastins Raizs (Justin Rice). 2011
Dizaina studija Store MUU. Iekštelpu un ārtelpu velo statīvs. 2011
Dizaina grupa Manifesto. Velo pakaramais. 2011
Andrejs Langs (Andrew Lang) un Harijs Dobs (Harry Dobbs). 2009
Margus Tribmans (Margus Triibman). „Tulip Fun Fun”. 2011
Margus Tribmans (Margus Triibman). „Tulip Fun Fun”. 2011
Keilena un Kails Bankrofti (Kaylyn and Kyle Bancroft). „Clip art”. 2010
Dizaina firma Design Army. „Re-Cycle” velo novietne. 2010
Antonio de Marko (Antonio de Marco). „Tactil”. 2007
Frane Lī, Keita Harmona, Maks Hils (Franne Lee, Keith Harmon, Mac Hill). Mikrofona velo statīvs. 2010