ANIMĀCIJAS PAMATI
ANIMĀCIJAS
VĒSTURE UN STILI
Ievads
Animācijas un kustīgā attēla pirmssākumi
Animācijas pionieri
Animācijas “zelta gadi”
Animācijas seriāli, animācija televīzijas laikmetā
Tradicionālā jeb klasiskā animācija no 70. gadiem līdz mūsdienām.
3D animācijas laikmets
Latviešu animācijas vēsture
Ja ieprieksējā nodaļā mēs apskatījām visa kustīgā attēla pirmsākumus (ko gan, kā jau tika minēts, ir grūti ievietot konkrētā kategorijā), tad no šī brīža koncentrēsimies tieši uz animāciju un pirmajiem animatoriem.
Kā pirmais un galvenais mākslinieks animācijas agrīnajā posmā noteikti ir jāpiemin francūzis Emīls Kols (Emile Cohl), kurš ieviesa daudzus jaunus paņēmienus gan leļļuKadrs no animācijas filmas "Fantasmagorie", 1908skatīties šeit animācijā, gan arī klasiskajā animācijā.
Viņa 1908. gada darbs “fantasmagorija” (“Fantasmagorie”) uzskatāms par viņa zināmāko darbu. Šajā 1 minūti un 20 sekundes garajā animācijā viņš lieto gan klasiskās animācijas zīmēšanas, gan arī stopkadru (stop-motion) animācijas tehniku. Daudzi mākslas zinātnieki šo darbu pozicionē kā pirmo klasiskās (ar roku zīmētas) animācijas paraugu.
Atšķirībā no iepriekšējo gadu kustīgā attēla eksperimentiem, šajā darbā jau ir jūtams māksliniecisks piegājiens, scenārijs un radošas iztēles augļi, no kuriem ir iedvesmojušies arī daudzi jaunāko laiku animatori.
Kā tā laika vēl viens no svarīgakajiem animatoriem noteikti ir jāpiemin Krievijā dzimušais Vladislavs Starēvičs (Wladyslaw Starewicz), kurš uzskatāms par leļļu un stopkadru (stop-motion)Kadrs no īsfilmas"Operatora atriebība", 1912skatīties šeit animācijas pionieri. Viņš savos darbos mēdza pielietot un “atdzīvināt” īstus kukaiņus, lai attēlotu spraigas un sirreālas cīņas. Viņa 1912. gada animācija “Operatora atriebība” (“The Cameraman's Revenge”) ir ieguvusi kulta statusu animācijas cienītāju vidū.
Tāpat arī, kā viens no tā laika ikoniskākajiem darbiem tiek uzskatīta Amerikāņu mākslinieka Vinsora Makkeja (Winsor McCay) 1914.gadā radītā animācijaKadrs no īsfilmas"Dinozaurs Gērtijs", 1914skatīties šeit “Dinozaurs Gērtijs” (“Gertie the Dinosaur”), kurā pirmo reizi vēsturē tiek kombinēts filmēts materiāls ar zīmētu animāciju.
Šis Makkeja darbs jau var tikt uzskatīts kā neliela robežšķirtne starp animācijas agrīno posmu un tās “zelta gadiem”, par ko tiks aprakstīts nākamajā nodaļā. Šajā darbā jaušamas izteiktas Holivudas animāciju vērtības, kā piemēram – zīmēto kustību plastiskums un iespaidīgie, galvu reibinošie notikumi scenārijā. Animācijas pionieru tēmas izskaņā vēl ir jāpiemin arī kāda sieviešu kārtas pārstāve –ražīgā vācu animatore un režisore Lotte Reinigere (Lotte Reiniger) ar savu visvairāk zināmo 1926.gada darbu “Prinča Ahmeda piedzīvojumi” (“The Adventures of Prince Achmed”), kurā viņa pielieto savu īpašo siluetu animācijas tehniku.
skatīties šeit
Kadrs no īsfilmas
“Prinča Ahmeda piedzīvojumi”, 1926