Noslēguma darba modeļi

panel

Lai ilustrētu dažādas iespējas noslēguma darba izstrādei, tiek skatīti trīs biežāk sastopamie modeļi.

Darbs, kas tiek veidots, audzēknim izvēloties jau iepazītu materiālu vai tehniku, iemīļotu tēmu, konkrētu mācību priekšmetu. Audzēknis noslēguma darbā radoši īsteno savu ieceri izvēlētajā materiālā vai tehnikā.

Profesionālās izglītības kompetences centrs

Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskola «Saules skola», 2017. gads

Darba autore:

Beata Jahimoviča, 13 gadi

Darba vadītāja:

Tatjana Fjodorova

Darba mērķis:

Izgatavot oriģinālu šaha spēles komplektu, kas apliecina autores interesi par šahu un pieredzi veikt projektu, kas ietver daudzveidīgas mācību procesā apgūtās prasmes.

Materiāls:

Gofrēts kartons, kokšķiedru plāksne, līmplēve

Izmēri:

100 x 100 cm

Autore izvēlējās tēmu «Šahs», jo viņas ģimenē visiem patīk spēlēt šo spēli. Autorei bija iecere izgatavot galda spēli šahs ar pašas veidotām, stilizētām figūrām. Kā papildu uzdevumu autore izvēlējās dokumentēt darba procesu un izveidot video sižetu, atainojot darba gaitu.

Sākumā autore strādāja pie tēmas izpētes. Tika meklēta informācija par šaha izcelsmi, vēsturi un materiāliem, no kuriem ir veidotas šaha figūras. Viens no svarīgākajiem pētījuma objektiem bija šaha figūras un to stilizācija. Lai izvēlētos piemērotu materiālu, tika veidoti paraugi šaha figūrām no plastiskās masas, kartona, gofrēta kartona un biroja papīra. Kā vispiemērotāko materiālu autore izvēlējās gofrētu kartonu, jo tas bija plastisks un ar to bija viegli veidot apjomīgu formu kvilinga tehnikā. Katrai figūrai tika izgatavots paraugs jeb makets. Tika pārdomāts stilizēto šaha figūru veidols un to atpazīstamība. Atrisināti to izmēri un proporcijas. Vissarežģītākā šaha figūra izrādījās «Zirgs». Bija grūti panākt tā formu un atpazīstamību.

Klasiskajā šaha spēlē lauciņi ir melnbalti vai ar gaiša koka un tumša koka tekstūru. Tā kā noslēguma darbā šaha figūras bija risinātas oriģināli un visai atšķirīgi no klasiskās tradīcijas, tad arī laukuma un figūru krāsojums bija atšķirīgs no klasiskā. Tam tika izvēlētas pretkrāsas zilā un oranžā.

Darba procesa laikā audzēkne papildināja zināšanas par šahu, attīstīja prasmes formu stilizācijā, kā arī ieguva pieredzi precīzi un rūpīgi izgatavot neliela izmēra objektus.

Kvilinga tehnika (no angļu val. quilling, to quill 'rullēt [audumu]') ir tehnika, kurā tievas papīra strēmelītes tiek sarullētas un salīmētas, veidojot formu.

Beata Jahimoviča. «Šahs». Profesionālās izglītības kompetences centrs Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskola «Saules skola», 2017. gads.

Tas ir darbs, kura galvenais virzītājspēks ir autora individualitāte, īpaša interese, spējas, pārliecība un personīgā izvēle.

Preiļu Mūzikas un mākslas skola, 2018. gads

Darba autors:

Dagnis Stikāns, 16 gadi

Darba vadītājs:

Kazimirs Anspaks

Darba mērķis:

Izveidot Preiļu 90. dzimšanai dienai veltītu grafiku un suvenīru krāsojamo grāmatu

Materiāls:

Akvarelis, gēla pildspalvas

Izmēri:

Grafikas izmēri: 72 x 100 cm

Grāmatas izmēri: A4, 20 lappuses

Noslēguma darba ideja radās kā veltījums dzimtajai pilsētai deviņdesmitajā dzimšanas dienā. Autors ir lielisks zīmētājs un karikatūrists ar izteiktu individualitāti un dabas dotu talantu. Zīmējot kopš agras bērnības, viņam jau ir izstrādāts savs zīmēšanas stils, un tāpēc noslēguma darba tehnikas izvēle bija skaidra jau darba sākumā, bet tematu noteica dzimtās pilsētas aktualitāte.

Sākotnēji autoram bija iecere veidot lielāku darbu saistībā ar pilsētas jubileju, kurā būtu atspoguļotas dažādas ainiņas no pilsētas dzīves, vides un cilvēkiem tajā. Ar lielu aizrautību tika veikta izpēte un apkopota informācija par šo tēmu. Tika zīmētas skices cilvēku tipāži, ēkas, apskates objekti un apkārtne. Darba process bija sācies tik veiksmīgi, ka Preiļu pilsētas Dome izteica aicinājumu uzzīmēt ilustrācijas un izdot tās kā krāsojamo grāmatu par Preiļiem. Darbs ritēja raiti, viegli, un autors varēja brīvi paust savu jaunā mākslinieka redzējumu par pilsētu.

Gala rezultātā tapa grafikas darbs un krāsojamā grāmata «Izkrāso Preiļus», kuru var gan dāvināt kā suvenīru pilsētas ciemiņiem, gan mazie Preiļu iedzīvotāji izkrāsot attēlus par savu pilsētu.

Noslēguma darba vērtēšanā tika ņemta vērā spilgtā autora karikatūrista individualitāte un prasme strādāt grafikas jomā.

Noslēguma darbs krāsojamā grāmata ir izdota un tiražēta. (D. Stikāns «Izkrāso Preiļus. Preiļi vieta, kur atgriezties». Preiļi: Preiļu novada dome, 2018. 20 lpp. Iespiests SIA «Latgales druka», 300 eksemplāros)

Sadarbībā veikts darbs ir tāds, kura tapšana no sākuma līdz beigām ir bijusi kolektīva darba forma vai katrs dalībnieks veic savu funkciju vai darba daļu.

Sadarbībā veidots darbs audzēkņiem attīsta atbildības sajūtu, pozitīvu konkurenci, komunikācijas un sadarbības spējas.

Indras Mākslas un mūzikas skola, 2016. gads

Darba autori:

Jānis Makņa, Dagnis Beitāns-Špaks, Vladislavs Petkevičs, Aigars Lunis

Darba vadītājs:

Māris Susejs

Materiāls:

Ģipša bloki

Izmēri:

70 x 600 cm

Noslēguma darba iecere bija veidot telpisku vides objektu ar apdzīvotās vietas nosaukumu Indru , kur atrodas mākslas skola. Objekts ir novietots pie pagasta ēkas. Tas sastāv no vairākiem burtiem, tādēļ tas tika veidots kā grupas darbs, pie kura strādāja četri audzēkņi.

Darba gaitas sākumā tika veikts pētnieciskais darbs par vides objektiem un burtveidoliem. Pēc tam katrs no audzēkņiem veidoja savu burtveidolu skices. Tika atlasīti un analizēti veiksmīgākie risinājumi un turpināts darbs pie viena varianta.

Darbs komandā audzēkņiem attīstīja atbildības sajūtu, pozitīvu konkurenci, komunikācijas un sadarbības spējas.

Gala rezultāts no sākotnējās ieceres nedaudz atšķiras. Gāzbetona kā materiāla īpašības, tā irdenā struktūra darba izstrādes procesā ieviesa korekcijas. Gruntēšanas darbi prasīja lielu rūpību un pacietību, jo tam bija nepieciešamas piecas grunts kārtas. Audzēkņi ieguva pieredzi darbā ar gāzbetona blokiem, to apstrādi un krāsošanu. Burtu krāsa tika izvēlēta atbilstoši pagasta ēkas krāsojumam.

Kad objekts bija izgatavots un izvietots tam paredzētajā vietā, tika atzīts, ka burti varēja būt lielāki, jo vidē tie optiski izskatās mazāki. Šis atzinums arī nāk klāt pieredzei ar vides objektu izmēriem telpās un ārpus tām.

Noslēguma darbs ir pagasta īpašums, atrodas pagasta centrā, kalpo kā apskates objekts. Pie šī objekta bieži fotografējas Indras iedzīvotāji, kas dzīvo un strādā citur, tomēr jūt lepnumu un piederību dzimtajam pagastam.

Darba vadītājs projektā bija viens, bet noslēguma darba dažādos posmos un vērtēšanā iesaistījās arī pārējie skolas pedagogi un arī pasūtītājs. Noslēguma darba vērtējumā katra grupas audzēkņa devums tika vērtēts individuāli pēc konkrētiem kritērijiem un vērtējums katram no grupas atšķīrās. Darba vērtēšanā tika ņemtas vērā katra audzēkņa skices, idejas risinājums, tēmas izpēte, darba apjoms un darba kvalitāte, attieksme pret darbu, darbs komandā. Sadarbībā veikta darba vērtēšanā darba vadītājam ieteicams novērtēt katra audzēkņa ieguldījumu noslēguma darba izstrādē un iepazīstināt ar to noslēguma darba vērtēšanas komisiju.