5. Digitālie darbi

panel

Siguldas Mākslu skola «Baltais Flīģelis», 2017. gads

Darba autors:

Renārs Emīls Viļumsons, 14 gadi

Darba vadītāja:

Iveta Bambere

Darba mērķis:

Radīt izteiksmīgus attēlus, pielietojot skolā iegūtās zināšanas un prasmes datorgrafikā.

Tehnika:

Digitālās lietojumprogrammas Adoble Photoshop un Adoble Illustrator

Izmēri:

60 x 80 cm, divi darbi

Noslēguma darba vadītāja:

«Būtiska sastāvdaļa diplomdarba izveidei ir STĀSTS. Labs STĀSTS ir kā ietvars gleznai. Un tas ir viens no audzēkņu klupšanas akmeņiem, līdzīgi kā prezentācijas dizains un fonta izvēle. Ar katru gadu prasībās tam tiek pievērsta lielāka uzmanība, un tas tiek akcentēts jau noslēgumu darbu izstrādes laikā.

Piemērs labam stāstam ir Renāra Emīla Viļumsona noslēguma darbs «Bailes un dusmas».

Izveidot stāstu viņam palīdzēja kāda TV pārraide National Geographic kanālā, kur filmas tuvplānā parādījās tīģera acs ar mednieka atspulgu. Viņš samanīja tur gan bailes, gan dusmas. Mednieka un tīģera acīs. Bez šī stāsta tas būtu tikai no burtiem veidots attēls, varbūt ļoti labs un tomēr…»

Renārs Emīls Viļumsons pie noslēguma darba tehnikas izvēles nonāca, veidojot mācību uzdevumu datorgrafikā, kur izveidoja pasaules karti, izmantojot burtus. Šīs iemaņas palīdzēja, veidojot noslēguma darbu.

Šobrīd Renārs Emīls turpina mācības Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā Reklāmas dizaina programmā.

Baldones Mākslas skola, 2017. gads

Darba autore:

Emīlija Līna Pētersone, 15 gadi

Darba vadītājs:

Mārtiņš Linde

Darba mērķis:

Uzgleznot trīs digitālus portretus ar K-POP dziedātājiem, izmantojot digitālo lietojumprogrammu Adobe Photoshop, un paplašināt priekšstatu par K-POP žanru.

Materiāls, tehnika:

Digitālā druka, planšete, digitālā lietojumprogramma Adobe Photoshop

Izmēri:

59,4 x 42 cm (A2); 42 x 29,7 cm (A3) x 3

Darbs veidots kā digitāls fails. Līdztekus izveidota informatīva planšete, kā arī slaidi par K-POP stila vizuālajām izpausmēm. Radīts arī video par darba tapšanas tehniskajām īpatnībām.

Emīlija Līna Pētersone. «K-POP». Baldones Mākslas skola, 2017. gads.

Emīlija Līna Pētersone. Noslēguma darbs digitālā gleznošanā «K-POP»

«Darba mērķis ir uzgleznot digitālā lietojumprogrammā Photoshop trīs portretus ar BTS un VIXX grupu dalībniekiem, lai dotu priekšstatu par K-POP mūzikas žanru.

Darba uzdevumi ir izzināt K-POP žanru; izzināt māksliniekus, kuri glezno, izmantojot digitālo lietojumprogrammu Adobe Photoshop; izstrādāt praktisko daļu, digitāli gleznojot dziedātājus un pievienojot kādu detaļu, kas man asociējas ar dziedātāju.»

Pētot digitālās glezniecības piemērus, autore iepazinusi mākslinieku Jason Engle, Mario Wibisono, Sulaiman Almawash darbu paraugus.

Veicot izpēti par K-POP mūziku, autore uzzinājusi:

«K-POP žanrā divas ievērojamākās grupas ir VIXX un BTS. Šīs divas grupas nozīmīgi ietekmēja K-POP žanra mūziku. VIXX iepazīstināja pasauli ar K-POP, savukārt BTS šo žanru padarīja vēl slavenāku. BTS iekļuva Bilboard Music chart ar savu jaunāko albumu Wings un tika izvirzīti 2017. gada Bilboard Music Awards nominācijā Top Social Artist.

Turpmākajā darba gaitā tika veikta katra mūziķa portretu papildinošo detaļu skiču izstrāde, zīmējot tās ar flomāsteriem un krāsu zīmuļiem.»

Par darbu ar digitālo lietojumprogrammu Adobe Photoshop autore saka:

«Darba mērķis ir gleznot pēc iespējas reālistiskāk, digitāli izmantojot lietojumprogrammu Adobe Photoshop. Gleznošana sākas, ar otiņas instrumentu apvelkot fotogrāfijas galvenās proporcijas. Tad tiek ņemti krāsu paraugi no fotogrāfijas un notiek gleznošana. Diplomdarbā attēloti trīs iepriekš minēto grupu dalībnieku Tae-hyung, Hong-bin un Sang-hyuk portreti kā mākslas darbi ar oriģinālu pieskārienu.»

Dobeles Mākslas skola, 2017. gads

Darba autore:

Madara Sidlauska, 15 gadi

Darba vadītāja:

Aiva Bulmere

Darba mērķis:

Gleznot sev tuvas mūziķu grupas dalībnieku portretus, izvēloties krāsas, kuras atspoguļotu šīs grupas mūzikas stilu, un iedvesmojoties no popmākslas.

Materiāls, tehnika:

Audekls, akrils, digitālā lietojumprogramma Adobe Photoshop

Izmēri:

70 x 50 cm, četri darbi

Autore izvēlējās sev tuvāko mākslas veidu, žanru, darba tehniku.

Darbā tika lietotas zināšanas un prasmes, kas apgūtas zīmēšanā, gleznošanā, datorgrafikā (Adobe Photoshop), mākslas valodā (popmāksla).

Madaras ideja bija, iedvesmojoties no popmākslas, gleznot sev tuvas mūziķu grupas dalībnieku portretus, izvēloties krāsas, kuras atspoguļotu šīs grupas mūzikas stilu.

Autore datorgrafikā apstrādāja fotogrāfijas, izstrādāja skices, projekta darbu aizstāvēja starpskatē.

Izdrukātos lielformāta zīmējumus pārnesa uz audekliem. Ar akrila krāsām gleznoja pēc skicēm. Nelielas izmaiņas tika veiktas darba procesā, krāsas padarot tumšākas vai gaišākas.

Darba procesu Madara fotografēja un filmēja, materiālus izmantoja prezentācijā.

Gleznojumi tika papildināti ar dekoratīviem elementiem pielīmēti veidoti, apzeltīti zobi, piestiprināta ķēde, pielīmēti auskari.

Tika izveidota informatīvi izklaidējoša prezentācija par mūziķu grupu, mūzikas stilu, darba procesu no idejas līdz gala rezultātam, pieminot veiksmes un neveiksmes. Noslēguma darbs tika demonstrēts un publiski aizstāvēts.

Madaras darba radoši teatrālo prezentāciju, izpildījuma kvalitāti, laikmetīgo tēmas risinājumu augstu novērtēja Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors Juris Krūmiņš.

Madara Sidlauska. «4 mūziķu portreti». Dobeles Mākslas skola, 2017. gads

Stopiņu novada Ulbrokas Mūzikas un mākslas skola, 2017. gads

Darba autors:

Krišjānis Salenieks, 14 gadi

Darba vadītājs:

Rolands Vēgners

Darba mērķis:

Radīt portretu, pētot cilvēka sejas formas un izteiksmes.

Materiāls, tehnika:

Papīrs, datorgrafika, druka

Izmēri:

70 x 54,6 cm

Darba autors:

«Mana ideja par noslēguma darbu un tā tapšanu kopš vasaras bieži mainījās, bet pamattēma vienmēr palika viena un tā pati portrets. Cilvēku portreti ir diezgan sarežģīti, bet man tie vienmēr ir patikuši. Es vienmēr esmu gribējis iemācīties veidot cilvēka portretu, neskatoties bildē, un, manuprāt, veidojot diplomdarbu tieši par šo tēmu, es varētu mācīties un pētīt cilvēka sejas formas un izteiksmes. Tieši to es arī darīju. Es gribēju izaicināt sevi iemācīties to, ko vienmēr esmu gribējis.

Es nezināju, kādā tehnikā to darīšu, bet vēlāk, kad idejas progresēja, tās kļuva piemērotākas datorgrafikai, jo šajā tehnikā var veidot smalkas, precīzas lietas, kuras var mainīt darba gaitā.

Portretēšanai man bija jāizvēlas kāds cilvēks, un es nolēmu portretēt savu 3 gadus jaunāko brāli Reini. Viņš ir piemērots manam darbam. Reinis ir ļoti fotogēnisks, bet, galvenais, viņš ir ļoti saistīts ar mani pašu, un dzīvē būs kopā ar mani vienmēr un, protams, par viņu ir daudz ko stāstīt.

Darbs, lai tas būtu interesantāks, bija tieši jāsaista ar brāli, tāpēc es domāju, kā iesaistīt viņa intereses savā darbā, un nonācu pie daudzām idejām, kuras attīstīju tālāk, bet dažreiz darba gaitā nonācu strupceļā. Tajos brīžos, kad man pašam vairs nepatika mana ideja, es pakāpos soli atpakaļ un veidoju citu, līdz es atradu kaut ko tādu, kas man pašam ļoti patika. Es nonācu pie idejas salikt brāļa seju no vairākiem priekšmetiem, bet nevarēju izdomāt, kas būs šie priekšmeti. Tie, kuri pazīst Reini ilgāk par vienu dienu, zina, ka viņš ir ļoti saistīts ar mūziku, bet, manuprāt, tā ir pārāk acīmredzama lieta. Es gribēju parādīt viņu arī no citas puses. Lieta, ko viņam patīk darīt brīvajā laikā, ir mazu karikatūru sejiņu zīmēšana. Viņš ir spējīgs tās piezīmēt ļoti daudz un, manuprāt, tajās var redzēt viņa konkrētā brīža emocijas, tāpēc es izvēlējos brāļa portretu veidot no viņa paša zīmējumiem. Es izvēlējos interesantākos no tiem un liku tos vienu uz otra, veidojot viņa seju.

Es esmu apmierināts ar paveikto un to, kāds ir rezultāts, jo man tas patīk, un mans brālis arī ir priecīgs. Darba gaitā es daudz ko mainīju. Mans mērķis bija sejas formas, proporciju un plakņu izzināšana un studēšana. Manuprāt, es esmu to sasniedzis. Esmu tik daudz skatījies uz sava brāļa seju un cilvēku portretiem šajā beidzamajā mācību gadā, ka, iespējams, varētu uzzīmēt viņa seju vēlreiz, neskatoties bildēs. Esmu sasniedzis mērķi, un es esmu padarījis savu brāli priecīgu.»