panel
Noslēguma darba vērtēšana
Noslēguma darba vērtēšana ir process, kurā audzēknis prezentē savu radošo darbu, bet vērtēšanas komisija veic novērtējumu, kas izteikts ar atzīmi 10 ballu skalā.
Katrai skolai ir tiesības izstrādāt savu mācību sasniegumu vērtēšanas skalas skaidrojumu, atbilstoši mācību priekšmetam vai izglītības programmai «Vizuāli plastiskā māksla».
Noslēguma darbi tiek vērtēti, ievērojot vērtēšanas kritērijus, kuri ir zināmi gan audzēkņiem, gan vērtētājiem.
Noslēguma darba vērtēšanas principi:
-
Prasību atklātības un skaidrības princips. Audzēknim ir jābūt informētam par Noslēguma darba izstrādes prasībām un vērtēšanas nosacījumiem.
-
Pozitīvo sasniegumu summēšanas princips. Noslēguma darbu vērtē, summējot pozitīvos sasniegumus atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem.
-
Vērtējuma atbilstības princips. Noslēguma darbā un tā izstrādes procesā audzēkņiem tiek dota iespēja apliecināt savas zināšanas, prasmes un attieksmes atbilstoši iepriekš zināmiem vērtēšanas kritērijiem.
10 ballu skalu izmanto audzēkņa mācību sasniegumu vērtēšanai. Katrs vērtējums – balle – izteikts gan kā skaitlis, gan pamatojums, kas skaidro audzēkņa sasniegumus salīdzinājumā ar plānotajiem rezultātiem, raksturojot mācību priekšmeta vai programmas daļas apguves līmeni (MK noteikumi Nr. 211 «Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu»).
Noslēguma darba sākuma posmā notiek ievadvērtēšana, lai pārrunu veidā saskaņotu noslēguma darba ieceri, procesa plānu, izvēlētās darba metodes. Ievadvērtēšanā piedalās audzēkņi, darba vadītājs, citi pedagogi. Audzēknis saņem mutisku vai rakstisku vērtējumu un ieteikumus turpmākam darbam.
Darba procesā notiek kārtējā vērtēšana, kur tiek vērtēts audzēkņu veikums noteiktā posmā, piemēram, skiču izstrāde, izpētes darbs, maketēšana un/vai citi. Atbilstoši izvirzītiem kritērijiem paveikto var vērtēt gan audzēkņi pašnovērtēšanas un savstarpējas vērtēšanas procesā, gan skolotājs, vērtējot audzēkņa sasniegumus mutiski, aprakstoši vai 10 ballu skalā.
Noslēguma vērtēšanā tiek vērtēts audzēkņa sniegums noslēguma darba īstenošanā pēc noteiktiem vērtēšanas kritērijiem. Audzēkņa sniegumu vērtē punktos, katram kritērijam piešķirot noteiktu punktu skaitu. Ieteicamais kopējais punktu skaits ir 10 vai 100. Atbilstoši iegūtajam punktu skaitam vērtējums tiek izteikts ar atzīmi 10 ballu skalā.
Noslēguma darbā un tā izstrādes procesā audzēkņiem tiek dota iespēja apliecināt savas zināšanas, prasmes un attieksmes atbilstoši iepriekš zināmiem vērtēšanas kritērijiem. Tos izstrādā skola, ietverot gan vispārīgus vērtēšanas kritērijus, gan specifiskus kritērijus.
Vērtēšanas kritēriji – būtiska mācību satura sastāvdaļa, tie nosaka, kas tiks vērtēts.
Piemērs. Vērtēšanas kritēriji
Piemērs. Vērtēšanas kritēriji
Piemērs. Sadarbībā veidota darba vērtēšana
Piemērs. Sadarbībā veidota darba vērtēšana
Piemērs. Vērtēšanas kritēriji laikmetīgās mākslas darba izvērtēšanai
Piemērs. Vērtēšanas kritēriji laikmetīgās mākslas darba izvērtēšanai
Noslēguma darba izstrādes gaitā darba procesa izvērtēšanai ieteicams izvirzīt nedaudzus – trīs līdz piecus –vērtēšanas kritērijus, bet noslēguma vērtēšanā objektīvas izvērtēšanas nodrošināšanai vairākus – piecus līdz septiņus kritērijus.
Noslēguma darbu izvērtēšanai tiek izveidota noslēguma darba vērtēšanas komisija. Katrs komisijas loceklis vērtē audzēkņa noslēguma darbu punktos pēc norādītajiem kritērijiem, ieraksta vērtējumu vērtējuma lapā. Atbilstoši kopējo punktu skaitam tiek iegūts vērtējums 10 ballu skalā.
Noslēguma darba vērtēšanas komisija – ar skolas direktora rīkojumu nozīmēta komisija, kuras sastāvā ir pieaicināti eksperti, skolas metodiskās komisijas un administrācijas pārstāvji un var tikt iekļauti arī citi skolas pedagogi.
Piemērs. Noslēguma darba vērtēšanas lapa
Piemērs. Noslēguma darba vērtēšanas lapa
Piemērs. Noslēguma darba vērtēšanas lapa
Piemērs. Noslēguma darba vērtēšanas lapa
Visu komisijas locekļu vērtējumi tiek apkopoti vienotā noslēguma darba vērtēšanas protokolā.
Piemērs. Noslēguma darbu vērtēšanas protokols
Piemērs. Noslēguma darbu vērtēšanas protokols
Metodiskajai komisijai ir nozīmīga loma noslēguma darbu procesa nodrošināšanā un pilnveidē. Noslēguma darba nosacījumu izveide, vērtēšanas kritēriju izstrāde un citi ar noslēguma darba procesu saistīti jautājumi tiek izskatīti metodiskās komisijas sanāksmēs. Lai nodrošinātu objektīvu noslēgumu darbu izvērtēšanu, skolas metodiskā komisija var izteikt priekšlikumus skolas administrācijai noslēguma darbu vērtēšanas komisijas sastāvam, kā arī izvērtēt kāda loma noslēguma vērtēšanā ir darba vadītājam.
Noslēguma darba nosacījumus izstrādā skola, katru gadu apstiprinot iekšējo normatīvo dokumentu «Noslēgumu darbu izstrādes nosacījumi». Šis dokuments nosaka noslēgumu darbu izstrādes laika grafiku, apjomu, vērtēšanas kritērijus, norisi un citus papildu nosacījumus, piemēram:
-
skolas kopīgo tēmu;
-
nosacījumus kolektīva noslēguma darba organizēšanā un vērtēšanā;
-
kā tiek noteikts noslēguma darba vadītājs;
-
apraksta gadījumus, ja gala atzīme tiek apstrīdēta, un citus jautājumus.
Pamata nosacījumi noslēgumu darbu vērtēšanā var tikt iekļauti skolas izstrādātā dokumentā «Audzēkņu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība».