panel
Mākslas skolās tiek radīti noslēguma darbi dažādās tehnikās, žanros un mākslas veidos. Sniedzam ieskatu daudzveidīgajā ainā, mēģinot ietvert nelielu daļu no labākajiem piemēriem.
Dagdas Mūzikas un mākslas skola, 2015. gads
Darba autore: |
Viola Daniela Kiseļova, 14 gadi |
Darba vadītāja: |
Lolita Beitāne |
Darba mērķis: |
Apliecināt mācību procesā iegūtās zināšanas un prasmes klusās dabas gleznošanā. |
Materiāls: |
Audekls, akrils |
Izmēri: |
60 x 90 cm |
Tā kā audzēknes vecāki nodarbojas ar biškopību, uzstādījuma priekšmetu izvēle nav nejauša. Audzēkne kopā ar pedagogu atlasīja dažādus saskanīgus priekšmetus, no kuriem tika izveidota vienota kompozīcija, kas papildināta ar pelēku drapēriju.
Autore izvēlējās iet reālistiskas glezniecības ceļu, ietekmējoties no vecmeistaru darbiem. Noslēguma darba prezentācijas laikā tika rādīta videofilma, kurā attēlots darba tapšanas process. Galvenais darba mērķis bija apliecināt savas zināšanas un prasmes klusās dabas gleznošanā. Violas Danielas Kiseļovas darbs atrodas Dagdas Mūzikas un mākslas skolas telpās.
Baldones Mākslas skola, 2017. gads
Darba autore: |
Emīlija Graustiņa, 15 gadi |
Darba vadītāja: |
Jureta Dobenberga |
Darba mērķis: |
Interpretēt tēmu par dzīvi un nāvi, meklējot atbilstošus tēlus un mākslinieciskus izteiksmes līdzekļus. |
Materiāls: |
Audekls, eļļa |
Izmēri: |
210 (70 x 3) x 50 cm |
Darba autore:
«Noslēguma darbs ir triptihs. Katrā no trijām daļām attēlots viens skelets. Vidējais attēlots kā nāve ar izkapti rokās. Kreisajā pusē skelets atainots ar smilšu pulksteni – vienu no laika simboliem. Savukārt labajā pusē tas attēlots smēķējot – cigaretes ir viens no modernajiem nāves simboliem, jo smēķēšana ir viens no populārākajiem iemesliem dažādām nāvi izraisošām slimībām.
Izveidota arī apjomīga digitāla prezentācija «Vanitas – skeleti, galvaskausi mākslas darbos cauri gadsimtiem». Tajā pētīti šajā žanrā biežāk attēlotie simboli, skaidrota galvaskausu attēlu nozīme, «Nāves deju» kompozīcijas, «Vanitas» klusās dabas, mākslinieku Vincenta Van Goga un Pola Sezana ieguldījums tēmas attīstībā, kā arī vairāku mūsdienu mākslinieku (piemēram, Demjena Hērsta un Džeimsa Hopkinsa) sniegums.»
Emīlija Graustiņa. «Vanitas – skeleti, galvaskausi mākslas darbos cauri gadsimtiem».
Tukuma Mākslas skola, 2017. gads
Darba autore: |
Alise Upesleja, 14 gadi |
Darba vadītāja: |
Maija Matīsa |
Darba mērķis: |
Vizuāli attēlot atšķirīgus domāšanas veidus, iedvesmojoties no Edvarda de Bono Sešu cepuru radošām domāšanas metodēm. |
Materiāls: |
Audekls, akrils |
Izmēri: |
30 x 30 cm, sešu gleznu cikls |
Darba autore:
«Ideju darbam ieguvu pavisam spontāni. Manā plauktā stāvēja mape «De Bono sešas domāšanas cepures». Es to izpētīju un sapratu, ka ideja man šķiet ļoti interesanta – seši domāšanas veidi dažādi sakārtoti secībā. Vispār domu organizēšana man šķita mazliet abstrakts koncepts, tādēļ lasīju tālāk. Vēlējos šīs sešas cepures, kas simbolizē katra savu domāšanas veidu, kaut kādā veidā parādīt mākslā. Tad, vizualizējot galvā cepuri, varētu atbilstoši domāt:
-
zilā – kubisms, organizatora cepure;
-
dzeltenā – postimpresionisms, optimista cepure;
-
sarkanā – fovisms, emocionālā cepure;
-
zaļā – sirreālisms, radošuma cepure;
-
baltā – impresionisms, pētnieka cepure;
-
melnā – ekspresionisms, pesimista cepure.
Vispirms man bija jāizdomā, kā attēlot šīs cepures. Sākumā gribēju tās personificēt kā cilvēkus visus vienā darbā, bet tad man ienāca prātā doma par siluetiem un atšķirīgiem mākslas stiliem. Tad es attīstīju šo ideju, piešķirot katrai cepurei savu mākslas stilu un atbilstošu kompozīciju. Darba procesa laikā man bija bail izmantot dažādas krāsas katrai cepurei, jo nevarēju atbrīvoties no tādām domām kā: «bet šī taču ir DZELTENĀ cepure. ZILAIS tur neder!» Taču skolotāja mani iedrošināja un mudināja izmantot citas krāsas, atbilstoši katram mākslas stilam.
Darba gaitā iemācījos eksperimentēt un nebaidīties no kļūdām, kā arī atsvaidzināju atmiņu un iepazinu ko jaunu par katru mākslas stilu, kurā gleznoju, kā arī par citiem stiliem, kas noslēguma darbā netika iekļauti.»
Darba recenzente Inga Brīniņa:
«Gribu izteikt īpašu atzinību Alises Upeslejas noslēguma darba atraktīvajam prezentācijas sniegumam. Audzēknes stāstījums par savu ieceri un iedvesmas avotiem noritēja, vērtēšanas komisijai pašu darbu neredzot, jo katrs audekls atradās uz atsevišķa molberta blakus telpā. Atnākot ar pirmo, kubismam veltīto kompozīciju, Alise bija pieskaņojusies šim stilam gan vizuāli, gan izvēlētajā runas manierē. Līdzīgā veidā tika pasniegti pārējie darbi, pārsteidzot komisiju ar aizvien jaunām autores pārvērtībām. Viss bija pārdomāts un noritēja raiti, iekļaujoties prezentācijai atvēlētajā laikā.»
Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola, 2018. gads
Darba autors: |
Daniils Volkolakovs, 15 gadi |
Darba vadītāja: |
Ella Maslovska |
Darba mērķis: |
Uzgleznot kluso dabu, izstrādājot gleznas kompozīciju un kolorītu, izmantojot pretkrāsas – sarkano un zaļo. |
Materiāls: |
Kartons, guaša |
Izmēri: |
47 x 44 cm |
Darba autors:
«Tēmas pamatojums: dabā arī mēs varam rast daudz iedvesmas avotu, jo sarkanās un zaļās krāsas kontrasts ir bieži sastopams, tas ir ļoti spilgts, dzīvespriecīgs.
Gleznošana – viens no maniem mīļākajiem priekšmetiem Mākslas skolā: man patīk strādāt ar guašu, akrila krāsām, gleznot gan klasiski ar triepieniem, gan dekoratīvi ar lieliem laukumiem, paletes nazi.
Noslēguma darbam es izvēlējos dekoratīvu kluso dabu, jo iedvesmojos no mākslinieku Roberta Falka (Sarkanās mēbeles, 1920) un Pāvela Ostapceva (Magones, 2017) darbu kolorīta un gleznošanas manieres.»
Darba gaita:
«Sākumā atrisināju klusās dabas kompozīciju lineārajās skicēs, izstrādāju dekoratīvu kolorītu krāsu skicēs, pievērsu uzmanību gleznošanas manierei ar lieliem triepieniem. Pēc skicēm atrisināju klusās dabas kompozīciju kopumā, analizēju priekšmetu konstruktīvo uzbūvi, parādīju priekšmetu savstarpējās attiecības telpā. Atrisināju krāsu tonālās un silti – vēsās attiecības, veidoju dekoratīvu kolorītu divu pretkrāsu (sarkana un zaļa) pamatā. Veidoju priekšmetu un drapēriju kroku formu krāsās, panācu materialitātes iespaidu.»
Baldones Mākslas skola, 2017. gads
Darba autore: |
Justīne Miklašonoka, 16 gadi |
Darba vadītāja: |
Ieva Muzikante |
Darba mērķis: |
Radīt sienas gleznojumu datorklasei, veikt glezniecības tehniku vēstures izpēti. |
Materiāls, tehnika: |
Akrils, sienas gleznojums |
Izmēri: |
193 x 280 cm |
Uzsākot darbu pie ieceres – apgleznot Mākslas skolas datorklases sienu –, tika veikts neliels pētījums sienas gleznojumu vēsturē (no Siksta kapelas līdz grafiti).
Ideju attīstot, autore meklējusi veidu, kā mūsdienīgā mākslas valodā sasaistīt glezniecību un digitālo tehnoloģiju pasauli. Tika veidotas skices, kuru pamatā bija doma par populārā ekrānsaudzētāja «Bliss» izmantošanu šādas saiknes veidošanā.
Kompozīcijai tika pievienota cilvēka figūra, panākot attēla «humanizēšanu». Autore vēlējusies arī lietot dinamiskas līnijas un atraktīvas tekstūras.
Ieceres attīstība un darbs pie kompozīcijas un gleznojuma uzskatāmi redzams PowerPoint prezentācijas failā.
Justīnes Miklašonokas sienas gleznojums «BLISS»
Darba autore:
«Parasti skolu sienas ir vienkrāsainas un garlaicīgas, it īpaši datorklasē. Tāpēc radās vēlme to mainīt ar interesantu un krāsainu sienas gleznojumu. Tas ir vienreizīgs veids, kā padarīt telpu daudz dzīvīgāku un dot iespēju mākslas skolas audzēkņiem izpausties ar vērienu.
Izvēlētā siena atrodas Baldones vidusskolas 3. stāva datorklasē. Zinot to, ka datorklase ir piepildīta ar dažādām ierīcēm un tehniku, ideja noteikti atspoguļo daļu no tām.
Windows XP fona attēls «Bliss» ir vispazīstamākais fons no visiem, kuru cilvēki labi atpazīst, tomēr dizains bija ļoti vecmodīgs un tam noteikti vajadzēja dažus uzlabojumus. Pēc neilga laika kompozīcija un ideja tika papildināta ar cilvēka figūru, kas veicināja kopiespaida izmaiņas, bet dinamiskās, košās faktūras un līnijas atbilst mūsdienu mākslas skatījumam.»
Izveidota arī informatīva planšete.